Debiteuren aanzetten tot betaling.

ZZP’ers in Nederland lopen jaarlijks naar schatting ongeveer vijftien miljard euro mis omdat hun facturen simpelweg niet worden betaald. Het is als bedrijf dus erg belangrijk om een goede debiteurenbeheer te hebben. Zeker als je weet dat bijna de helft van de facturen van ZZP’ers niet op tijd wordt voldaan. Debiteurenbeheer zorgt ervoor dat je meer overzicht krijgt in debiteuren en hoe je deze het best kan laten betalen.

Preventie: de facturatie

Om wanbetaling te voorkomen is het slim om een duidelijke betalingsdatum op de facturatie te zetten. Neem deze vrij ruim, bijvoorbeeld twee weken. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om vooraf een gedeelte betaald te krijgen bijvoorbeeld. Zo dek je een gedeelte van het risico.

Nabellen en herinneringen

Het is natuurlijk erg belangrijk dat jij een goede relatie behoudt met de klant. Blijf dus vriendelijk, er is een kans dat de debiteur gewoon vergeten is te betalen. Als je over een telefoonnummer beschikt is het verstandig om eerst te bellen, bellen is veel persoonlijker dan mailen. Vaak zal dit een groot deel van de debiteuren aanzetten tot betalen. Mocht je geen antwoord krijgen dan kun je een herinneringsfactuur sturen.

Andere opties wanneer de debiteur niet betaalt

Naast factuurherinneringen sturen en de debiteur opbellen zijn er nog meer dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat een debiteur gaat betalen, of sowieso de factuur de volgende keer meteen betaalt. Er zijn namelijk een aantal regelingen.

Wil je meer informatie over dit onderwerp, neem gerust eens contact op met administratiekantoor wierden.