Last van wanbetalers? Niet meer dankzij deze tips!

Wanbetalers zijn ontzettend vervelend. Je hebt je best gedaan om de klant tevreden te stellen met jouw product of dienst, en vervolgens kun je fluiten naar je geld. Dit kan een gevoel van wanhoop oproepen, maar er zijn een aantal dingen die je kunt doen als je last hebt van wanbetalers. In deze blog geven we je een aantal handige tips hoe jij wanbetalers kunt aanpakken of misschien zelfs voorkomen!

Heldere afspraken

Ten eerste is het belangrijk om heldere afspraken te maken met de klant. Voordat je met de klant in zee gaat, is het verstandig om alles op papier vast te leggen. Wanneer gaat de klant betalen? Op welke manier gebeurt dit? En welke consequenties zijn er als de klant niet binnen de gestelde termijn betaalt? Als je hier bijvoorbeeld een boete (die wel binnen proporties is) aan verbindt, zal dit de wanbetaler hopelijk afschrikken. Dit kan de kans vergroten dat jij op tijd krijgt betaald, en anders krijg je in ieder geval een compensatie voor de extra moeite die je moet doen om betaald te krijgen. Bovendien sta je sterker in je schoenen als je alles netjes op papier hebt vastgelegd, en als dit ondertekend is door beide partijen. Zorg bijvoorbeeld voor algemene voorwaarden die de klant te zien krijgt en accepteert voor de koop wordt gesloten.

Check potentiële en huidige klanten

Een andere mogelijkheid die je hebt om wanbetalers te voorkomen is het checken van de kredietwaardigheid van de klant. Als je in zee gaat met een nieuwe klant, is het een kleine moeite om even te controleren of de klant wel in staat is om de rekeningen te betalen. Ook bij vaste klanten is het slim om dit af en toe te doen. Werk bijvoorbeeld met voorschotten of geef een korting als de klant het bedrag vooraf of bij de overdracht betaalt.

Nauwkeurigheid in facturen

Ook is het belangrijk om nauwkeurig te zijn bij het maken en versturen van je facturen. Controleer dus altijd of de factuur helemaal correct en volledig is. Het bedrag, het adres en de data zijn belangrijke zaken om nog even extra te controleren. Verstuur de facturen ook netjes op tijd. Zo laat je namelijk weten dat je de betaling serieus neemt. Ook voorkom je zo dat je zelf de oorzaak bent van de wanbetaling.

Incassobureau Den Bosch inschakelen

Betaalt je klant nog steeds niet, ondanks je genomen maatregelen? Dan kun je een incassobureau inschakelen. Een incassobureau kan je helpen om je facturen alsnog betaald te krijgen. Als je op zoek bent naar een incassobureau in Den Bosch, kun je terecht bij RechtNet. Zij kunnen je ook helpen bij een kredietwaardigheidscheck van je klanten of bij het opstellen van een loonvorderingsbrief